Önbizalom növelés. Hogyan legyen önbizalmam?

Önbizalom növelés – Hogyan legyen önbizalmam?

Hogyan legyen önbizalmam? Ezt a kérdést számos ember teszi fel, de megmaradnak az általánosságoknál e tekintetben. Az önbizalom növelés egy belső, önfejlesztő folyamattal kezdődik, amelynek végén a magabiztosságod is növekszik.

Ebből a cikkből megismerheted az önbizalomhiány okait, eredetét. Megtudod, hogyan növeld az önbizalmadat tudatosan, és azt is, hogyan fejleszd az önbecsülésed. Adok számodra egy önbizalom fejlesztő gyakorlatsort, amely az önmegismerésed és önértékelésed tudatos kialakításán alapul.

Ezen felül elárulom neked, hogyan függ össze a testbeszéd az önbizalommal, és a testbeszéded tudatosításával hogyan növelheted az önbizalmad és határozottságod. Elmagyarázom mi a különbség az önbizalom és a magabiztosság fejlesztése között, és hogyan kapcsold össze utóbbit az előbbivel.

Az önbizalomhiány okai

Az önbizalomhiány okai személyenként eltérőek lehetnek, de többségük eredete ugyanoda vezethető vissza. Az önbizalomhiány nem természetes. Láttál Te már önbizalomhiánnyal küszködő kisgyermeket? Az önbizalom hiánya minden esetben valamely életkorban bekövetkező valamilyen változásra, vagy eseményre következik be.

Előfordulhat, hogy valakinek fokozatosan, az évek során egyre csökken az önbizalma. Ebben az esetben is történtek valamik az életében, amik ide vezettek. Lehet, hogy mindez kívülről nem láthatóan, belül zajlott le, külső dolgokra való reagálása következtében.

Ha rendszeresen elkerülsz bizonyos dolgokat, mert nem vagy biztos benne, hogy sikerrel veszed, akkor önbizalomhiány alakul ki benned azzal szemben. Ebből az is következik, hogy az önbizalomhiány nem egy általános dolog, hanem az élet bizonyos területeivel kapcsolatos.

Önbizalomhiány

Tehát két dolgot megállapíthatunk. Az egyik az, hogy az önbizalomhiány okai bizonyos életkorban alakulnak ki. A másik az, hogy ez összeköthető valamely életterülettel. Ha azt mondod, önbizalomhiányod van, az első kérdés: hol, milyen területen? A második: mikor alakult ez ki benned?

Az önbizalomhiány önmagában még nem feltétlenül baj, csak, ha valami miatt nagy jelentőséget tulajdonítasz neki, vagy gátol valamiben. Ha a dolog nem olyan fontos, jobb ha elengeded, mert ha nincsen rajtad kényszer, akár magától is megszűnhet.

Hogyan növeljem az önbizalmam? Hogyan legyen több önbizalmam?

Miért van szükséged több önbizalomra? Mi az, ami miatt most nagyobb önbizalomra van szükséged? E pillanatban is, vagy csak egy bizonyos esetben? Fontos, hogy tisztázd ezt, mert addig nem tudsz hatékonyan lépni. Ha úgy, érzed, több önbizalomra van szükséged, biztos, hogy van valamilyen helyzet az életedben, ahol nem tudsz érvényesülni.

A megoldás sosem az, hogy erővel nekimész az akadálynak, hanem felszabadítani magad a teher alól. Ki az, aki miatt neked muszáj ezt megtenned? Ha Te magad, akkor kezdd mélyebbről. Először is fogadd el a jelen pillanatot, akármi is van most. Tudd, hogy jó vagy, itt és most!

Mint már számtalan írásomban elmondtam, az önbizalom attól növekszik, ha valamit ismételten megteszel, és egyre jobb leszel benne. Kezdd mindig a könnyebb lépésekkel, és így haladj előre. Figyeld csak meg: ha apró dolgokat megteszel, később megszokottá válik, és az, amitől tartottál, eltörpül.

Az önbizalom attól növekszik

Például, ha gondot okoz megközelíteni bizonyos (típusú) embereket, vagy bizonyos célból, akkor kezdd másokkal, más célból. Olyasmivel, ami nem olyan fontos, de biztos, hogy szívesen fogadnak. Így megszokod a rugalmas kommunikációt, s később egyáltalán nem fogsz félni, ha valami komolyabbról van szó.

Mit tegyél, ha egyáltalán nincs önbizalmad? Ha elolvasod az Önbizalom kialakítása cikket, abban erre is választ kapsz. Mielőtt tovább haladnánk az önbizalom fejlesztésével, érintenünk kell egy lényeges dolgot.

Önbecsülés – Az önbecsülés fejlesztése

Az önbecsülés egy belső dolog, és akkor vannak vele gondok, ha külső feltételekhez kötöd. Ha önbecsülésed attól függ, hogyan vélekednek rólad mások, akkor bizony elég nehéz helyzetbe hoztad magad. De erre nincsen szükség. Az önbecsülés természetes dolog, csak vedd észre életed értékét!

Értékességednek semmi köze ahhoz, mennyire vagy ismert, mennyi pénzt költesz, vagy mekkora befolyással vagy másokra. Az önbecsülés egy belső dolog, azért az önbecsülés fejlesztése is azon kell alapuljon. Ha attól nőne (vagy csökkenne) az önbecsülésed, hogy valamely külső dolog az életedben változna, akkor egyszerűen becsapnád magad.

Az önbecsülésed saját – már meglevő – belső értékeid tudatosításával kezdődjön! Minden más képességed, cselekedeted ebből kiindulva fejlődhet tovább, az általad meghatározott irányba. Hogy a gyakorlatban hogyan vidd ezt véghez, erről beszélünk a következő bekezdésekben.

Önbizalom fejlesztés

Az önbizalom fejlesztés nem más, mint tudatosan megismételni bizonyos cselekedeteket. Megállapítod miben akarsz fejlődést elérni. Meghatározod és megtervezed a lépéseket. Végrehajtod, majd megismétled a folyamatot. Minden egyes újabb alkalommal jobbíthatod a műveletet, kijavítod a hibákat, csiszolsz a végrehajtáson, míg egyre jobb nem leszel.

De mielőtt mindezt megteszed, van egy fontos kérdés: miért akarod ezt? Jól, és egyértelműen fogalmazd meg a választ. Ha a válasszal együtt erős érzelmek, vágy kel benned, akkor van értelme, és elég nagy energetikai töltéssel rendelkezel, hogy véghezvidd. Ha nem érzel semmit, valószínűleg mások miatt tennéd, vagy soha nem is akartad igazán.

Önbizalom fejlesztés lépései

Amennyiben a vágy érzése mellett erős izgalom, netán félelem is elfog, akkor a szokottnál is gondosabban járj el, és egészen kis lépésekben haladj! Az önbizalom fejlesztés – bár külsőleg látható eredményekkel jár – belül zajlik – így nehéz pontosan mérni. Az önbizalom növelés úgy is végbemehet, hogy időnként azt érzed, nem nőtt, hanem csökkent az önbizalmad.

Számos ember felteszi a kérdést: hogyan legyen önbizalmam? De nagyon kevesen teszik meg ténylegesen a szükséges lépéseket ahhoz, hogy elégedettek legyenek. Az önbizalom növelés egy hosszú távú folyamat. Egészen elképesztő eredményeket érhetsz el, ha nem kapkodsz. De teljesen természetes az is, hogy néha lesznek visszaeséseid. Ha következetes vagy, célba érsz. Még valami: Nincsen szükséged mások támogatására, hogy növeld az önbizalmad, mert a Te erőd belülről táplálkozik.

Önbizalom fejlesztő gyakorlatok

1.A listakészítés

Határozz meg 10 pozitív fizikai jellemzőt testeddel kapcsolatban! Ez lehet külsődlegesen látható (formás, izmos, karcsú, stb.), vagy folyamatban érvényesülő (kitartó gyalogló, gyors futó, stb.).

Határozz meg 10 pozitív lelki tulajdonságot magadról! A lehetőségek száma korlátlan, hiszen számos jó tulajdonságod lehet. Példák: együttérző, lelkes, elfogadó, erős önkontrollú, felelősségteljes, stb.

Határozz meg 10 pozitív szellemi tulajdonságot magadról! Itt is rengeteg dolog jöhet szóba. Példák: gyors gondolkodás, intuitívitás, jó fantázia, problémamegoldó képesség, nyitottság, következetesség, stb.

Az utolsó lesz a legnehezebb, de egyben a legértékesebb is.

Határozz meg 10 pozitív tulajdonságot, amely csak rád jellemző! Ne félj, nem kell olyasminek lenni, amivel széles univerzumban senki más nem rendelkezik, de mindenképpen legyen egyedi. Lehet, hogy mindenki másnál jobban értesz egy speciális területhez. Vagy bizonyos dolgokat hamarabb észreveszel másoknál. Vagy megérzed mások gondolatait. Vagy van valami, ami annyira lelkesít, hogy szinte csodákra vagy tőle képes.

Ha megvannak, ezeket a jellemzőket írd le! Ha nem írnád le, olyan, mintha semmit sem csináltál volna, mert a gondolat, amely csak áthalad az elméden, tova is száll.

2.Rögzítés a tudatalattiba

Ez egy cseppet munkásabb, mint az előző feladat, ezért beoszthatod, amennyi időre szükséged van. Vedd végig egyenként a listádban felírt jellemzőket, és emlékezz vissza egy jó élményre életedből, amikor ezek hasznosak voltak! Ha elsőre nem menne, sose erőlködj, haladj tovább egy másikkal, s később térj vissza rá.

Amikor emlékezel, idézz fel mindent amit átéltél, képet, hangokat és érzéseket. Ezen a módon a tulajdonság megerősített töltést kap benned. A gyakorlatot fokozhatod azzal, hogy azokat az élményeket, amelyek olyan jellemzőidhez kapcsolódnak, amik különösen fontosak számodra, összekötöd egy aktiváló reakcióval.

Ha járatos vagy a szuggesztiós technikákat alkalmazó módszerekben, mint amilyen például az NLP, vagy az agykontroll, akkor nem lesz ez idegen számodra. Amikor emlékezel, válassz egy egészen egyedi érzést, gondolatot, vagy testmozdulatot, amelyet adott emlékhez kapcsolsz. Ezt annyiszor ismételd, mígnem csupán utóbbi megtétele elő nem hívja belőled az élményhez kapcsolódó összes élményt. De ezt csak néhányhoz, a legfontosabbakhoz használd.

3.Önbizalom erősítés

Válaszd ki egy területét életednek, ahol növelni akarod az önbizalmadat! Határozd meg, milyen készségek, tulajdonságok fejlesztésére van ehhez szükség. Készíts tervet, hogyan fejlesztheted ezen tulajdonságaidat rendszeresen. Dolgozzál rajta minden nap! A módját már fentebb leírtam (önbizalom fejlesztés).

Testbeszéd és önbizalom – Hogyan fejleszd önbizalmad testbeszéddel

Roppant érdekes, hogy nem csak az önbizalmad növekedése változtatja meg a testbeszéded, hanem a testbeszéded szándékos megváltoztatása is hatással van az önbizalmadra. Ugyanis az ember energetikailag becsapható, ezért működhet egy ilyen szokatlan terv is. Lássuk a gyakorlati példákat!

Alapvető, hogy egyenes gerinccel állj, vagy ülj, és legyél laza, nyitott. Amikor észreveszed, hogy összehúzod magad, vagy félénkebb, esetleg „letört” testtartásba kerülsz, azonnal húzd ki magad! Szoktasd magad ahhoz, hogy a testednek legyen kellő tónusa, ne legyen széteső, de az izmokban ne legyen felesleges feszültség.

Amikor emberekkel találkozol, nézz a szemükbe, ha üdvözlöd őket, ha kézfogás is van, legyen határozott, ne lagymatag, de ne szorítsd meg a kezét. Olyan helyzetekben, amikor nem élőben, hanem például telefonon beszélsz másokkal, is számít a testbeszéded. Ügyelj arra, hogy eléggé kényelmesen érezd magad, ugyanakkor az energiaszinted is megfelelő legyen. Pontosan úgy tartsd a tested, mint élőben, amikor valamiben nagyon jó vagy, vagy élvezed.

Önbizalmat és magabiztosságot elősegítö testbeszéd

A járásod könnyű, laza, de energikus legyen. Hacsak nincs valami extrém helyzet (túl meleg, vagy hideg, vagy éppen nagyon sietsz valahova), hozzád illő lendülettel menj. Nem jó ha majdnem elalszol járás közben, és az sem, ha elhúzol, mint a vadgalamb. Mellesleg, régen éveken át figyeltem az emberek járását, magamon is sokfélét kipróbáltam, elmondhatom, a test nagyon rugalmas e tekintetben. Maga a járás sebessége és a testtartás nagymértékben meghatározza a gondolataink és érzéseink áramlását is!

Nézd meg magad tükörben és vegyél fel különböző testtartásokat. Gondolj valamire, amitől nagyon jól érzed magad, vagy amiben nagyon jó vagy. Figyeld meg, hogyan látszik ez a testtartásodon, az arcodon! Vésd emlékezetedbe a képet és bárhova mész, használd ezt a testbeszédet.

Ne legyél szégyellős, és ne hajtsd le a fejed, ha másokkal vagy! Egy nagyon értékes ember vagy, aki rengeteget nyújthat másoknak az egyéniségéből, ha felvállalja magát. Ha mások dominánsan viselkednek veled, ne hunyászkodj meg, de ne is vágj vissza, csak légy természetes. Nem számít, mások mit tesznek, amíg Te rendben vagy és jól érzed magad.

A helyes testbeszéd önbizalom és magabiztosság esetén:

  1. Egyensúly: sem nem fölényes, sem megalázkodó, hanem egyenes és természetes

  2. Egyenes, határozott, de egyben nyitott és laza testtartás

  3. Természetes tempójú és tartású járás

  4. Határozott, de barátságos tekintet

  5. Harmonikus szemkontaktus másokkal

  6. Merevség és túlzott ficánkolás elkerülése

  7. Végtagok kényelmes, természetes helyzetben

Magabiztosság

A magabiztosság jelentése általában – a magyarázatok szerint – a kétségek teljes hiánya. Másfelől a másokkal szembeni fellépés határozottságára is utalnak ezzel. A magabiztosság jelképe a határozott testtartás, a lila, vagy kék szín, vagy olyan alakok és címerek, mint például az oroszlán.

A magabiztosság hiánya közvetlenül összefügg az önbizalom hiánnyal, ami az önértékelés elégtelenségével. A magabiztosság növelése nem úgy történik, hogy magabiztosság idézeteket olvasol (ez tudatosításukhoz jó), hanem javítod önértékelésed, és lépésről-lépésre növeled az önbizalmad.

A magabiztosság belsődből eredő rendíthetetlen értékeidből ered. Mihelyst megtanulod elfogadni magad, természetesnek veszed, hogy az élet lehetőségei és örömei nyitva állnak előtted. Magabiztosságod szintén az élet egyes területeiben következetesen végrehajtott önfejlesztésed eredményeként növekszik.

Magabiztosság fejlesztése, magabiztosság növelése

A magabiztosság fejlesztése közvetlenül összefügg az önbizalom fejlesztésével. A magabiztosság és az önbizalom közötti különbség a következő. Az önbizalom megelőző állapot, míg a magabiztosság egy adott viselkedésben, helyzetben való rutin. Az önbizalom főként belső és általánosabb, míg a magabiztosság egy adott viselkedésre, helyzetre utal. A magabiztosság az önbizalom fejlesztéséből ered, akkor alakul ki, ha valamit már többször csináltunk.

Önbizalom és magabiztosság különbsége

A magabiztosság kialakulása képességeid és az adott helyzettel, feladattal, területtel kapcsolatos gyakorlat következménye. A magabiztosság növelése pedig a rutin kialakulásából következik. Ilyen szempontból a magabiztosság az önbizalom továbbfejlesztése, mert amit már meg tudsz csinálni, abban válsz egyre jobbá és jobbá.

A magabiztosság kulcsa az ismétlés. Ha már önbizalmad van valamiben, úgy válsz egyre magabiztosabbá, hogy egyre többször csinálod. A magabiztosságot nem „általában” növelni célszerű hanem adott cselekvéssel kapcsolatban. Ha a cselekvést részekre osztod, és mindig csak az egyikre összpontosítasz jobban, akkor fokozatosan egyre jobb leszel, anélkül, hogy ez túlzott nehézséget okozna.

Hogyan legyen önbizalmam? Önbizalom növelés összefoglalása

Az önbizalomhiány nem természetes, hanem helyzetek és események által kialakult folyamat. Ha megtalálod az eredetét, feloldhatod az okot, amelyből keletkezett. Tudnod kell, miért van szükséged több önbizalomra. Életed melyik területén és miért akarod növelni? Az egyéniségépítés 7 törvényének ismeretében tisztában vagy vele, hogy a tudatosság a kezdet. Ha az önbizalmadat akarod növelni, haladj lépésekben és fokozatosan!

Önbecsülésed önértékeléseden és saját magadról alkotott képeden alapul. Az önbizalom fejlesztése is akkor hatékony – amellett, ha célzott – amikor tudatos módon kialakított, egészséges önértékelés támogatja. Határozd meg a jó tulajdonságaidat és döntsd el, melyek szükségesek az általad vágyott célok és álmok megvalósításához!

Ne csak belülről kifelé dolgozz, hanem alkalmazz szokatlan módszereket is, például tudatosan dolgozz a testbeszédeden. Azt a testtartást, mozgás és kifejezésformát vedd fel, amelyik illik a személyiségedhez, harmonikus, határozott és rugalmas. Magabiztosságod a gyakorlásod és tapasztalataid által kialakuló rutin hatására növekszik.

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.