Hogyan legyek magabiztos? 7 mód magabiztosság növelésére

Hogyan legyek magabiztos? Ebben a cikkben segítek megállapítani mennyire vagy most az. Beszélünk a megalapozásáról, pontosan mik a jellemzői, és mit kell tenned, hogy javítsad. Utána következik 7 mód magabiztosság növelésére, amelyeket használva biztos, hogy eredményeket fogsz elérni.

Az önbizalom növelés cikkben írtam a magabiztosság fejlesztéséről. Ugyanis ez a kettő dolog összefügg, hiszen önbizalom nélkül nincsen magabiztosság, illetve utóbbi feltételezi az elsőt. Ott pontosan leírtam a kettő közötti különbséget, melynek egyik lényege, hogy a magabiztosság egy adott helyzetre vonatkozik.

A magabiztosság megalapozása

Mint általában a legtöbb belső dologhoz, ehhez is szükséges némi önismeret, melyhez több módszert bemutattam már. Bár vannak alapelvek, s mindenkire érvényes módok, egyénektől függően más-más a motiváció, és a megvalósítás mikéntje is különbözhet. Nem mindegy miért fontos ez számodra.

Hogyan legyek magabiztos? Ha ezt kérdezed, akkor feltehetőleg nem érzed magad (eléggé) annak. De pontosan milyen helyzetben akarod magad magabiztosabbnak érezni? Sokan általánosságban beszélnek a témáról, ellenben a legtöbb ember valamely élethelyzetében szeretne jobbá válni.

Állhat munkahelyi dolog a háttérben, vagy a társas kapcsolatokban való bizonytalanság. De vonatkozhat a mások előtti fellépésre is, vagy egy adott egyénnel szembeni viselkedésre. Ha beazonosítod a tényleges okot – ami a leginkább foglalkoztat – megvan az indítóerő.

Ahhoz, hogy javuljon a magabiztosságod, elengedhetetlen az önértékelés tudatos fejlesztése, melyről szintén írtam már. Fontos, hogy fókuszálj azokra a dolgokra, amiben jó vagy, így elegendő energiát szerezve ahhoz, más területeken is eredményesebb lehess. Érdemes az önértékelésed módszeresen, lépésről-lépésre javítani, hogy ez beépüljön mindennapi tudatosságodba.

Mennyire vagy magabiztos?

A következő kérdésekre őszintén válaszolj, és egytől tízig terjedő skálán pontozd magad a magabiztosságod alapján!

  • Könnyen döntesz egyedül, vagy számos ember véleménye/tanácsa szükséges?
  • Fontos számodra, hogy meggyőzz másokat, vagy hagyod, gondoljanak, amit akarnak?
  • Szeretsz biztosra menni, vagy jól jönnek a kihívások?
  • Csak a felszínt adod át magadból óvatosságból, vagy mersz teljesen őszinte lenni?
  • Fontos, mint gondolnak mások rólad és a cselekedeteidről, vagy fütyülsz rá?
  • Letörnek az elutasítások, vagy lehullik rólad, mint a tegnapi por?
  • Kivárod a jó/alkalmas helyzeteket, vagy ha döntöttél, cselekszel és mész előre?

Hogyan legyek magabiztos? Mik a magabiztosság jellemzői?

Ahhoz, hogy magabiztosabbá válj, nem árt tudnod milyen, amikor nem vagy az, illetve melyek a magabiztosság jellemzői.

Hogyan legyek magabiztos - a magabiztosság megalapozása

A magabiztosság hiányának jellemzői

  • Bizonytalan vagyok.
  • Nem tudom pontosan mit akarok, vagyis mit merjek.
  • Ha nem figyelnek rám, elvesztem a kedvem.
  • Sosem döntök egyedül, félek, hogy rossz lesz, vagy hibázok.
  • Mindig az ideális helyzetre várok, nehogy veszítsek, vagy sérülés érjen.
  • Sosem adom önmagam, nehogy kihasználjanak.
  • Félek, hogy nemet mondnak, vagy elutasítanak.
  • Számít mit gondolnak rólam, ezért csak akkor cselekszem, ha biztos vagyok valamiben.
  • Ha többen nem értenek egyet velem, visszavonulok, lehet, velem van a baj.
  • Félek a szokatlan, idegen, egyedi helyzetektől.

A magabiztosság jellemzői

  • Tudom, hogy mit akarok, és azt is, hogyan érem el.
  • Csak az számít, én helyesnek/jónak érzem-e.
  • Vállalom a gondolataim, véleményem, döntéseim, cselekvéseim.
  • Szeretem új helyzetekben kipróbálni magam.
  • A nehézségek, elutasítások, akadályok csak még jobbá tesznek.
  • Ha nemet kapok, csak azt jelenti, valamiben még fejlődnöm kell, vagy van jobb.
  • Szeretek kilépni a komfortzónámból, élvezem az egyedi helyzeteket, melyekben fejlődhetek.

7 mód magabiztosság növelésére, fejlesztésére

1.Testedzés

Ezt már több előző cikkben ajánlottam, mint énerősítő módszert. Sokan keresik mi a legjobb edzés motiváció? Ha magabiztos akarsz lenni, mert számodra ez lényegbevágó, akkor máris itt van a legjobb ösztönző. Amikor rendszeresen fejleszted, vagy legalább karban tartod a tested, akkor százszorta jobban érzed magad a bőrödben.

Még az sem lényegbevágó pontosan hogyan – hiszen több sportág közül választhatsz – csak az terjedjen ki az egész testre, tehát legyen minden megmozgatva. A tagsági rendszerben egy egész almodult szenteltem ennek, ahol részletesen bemutatom mikor milyen gyakorlatokat érdemes végezned, ha testedzéssel kezdesz el foglalkozni.

Annak, hogy javul az egészségi állapotod, és nagyobb teljesítményre vagy képes, közvetlen hatása van az életbeli magabiztosságodra is. Önmagában ettől még nem leszel határozott minden helyzetben, de egy olyan belső tartást ad, amit magaddal viszel. Ugyanis a test karbantartása egyfajta belső elégedettséget okoz, és kellemesebben érzed magad a saját testedben, mint enélkül.

2.A céltudatosság fejlesztése

Általában azok az emberek akik pontosan tudják mit akarnak az életben, és afelé haladnak, sokkal biztosabban mozognak bármilyen környezetben. A célokkal kapcsolatos idézetekről szóló cikknél is említettem, hogy ezek nem tesznek önmagában céltudatossá, de nagyban növelhetik a motiváltságot.

Nem igazán magabiztos az, aki nem tudja mit akar. Illetve amikor valakinek teljesen mindegy mi történik, mert olyan jó helyzetben van, akkor csupán a lazasága miatt lehet igencsak határozott. A célokat nem feltétlenül azért tűzzük ki, mert muszáj elérnünk valamit, hanem súlyt adva így a cselekvéseinknek, magasabb szintre emelhetik életünket.

Persze nem mindegy hogyan tesszük mindezt. Az Egyéniségépítés Gyorsítósávban lépésről-lépésre leírtam hogyan lehet jól meghatározni a célokat, és hogyan kerüljük el azokat a hibákat, melyeket számos célkitűző olvasmány elkövet. A célok hasonlóak a testedzéshez abban a tekintetben, hogy karban tartják szellemünket.

3.Hogyan legyek magabiztos? A belső párbeszéd szerepe

Mindannyian folyamatosan beszélgetünk önmagunkban. Azaz egy állandó belső párbeszédet folytatunk, melyben egyik gondolat követi a másikat, feldolgozzuk az eseményeket, vagy éppen tervezzük. Néha ez olyan mértékű lehet, hogy egyáltalán nem vesszük észre ami külvilágban zajlik.

Carlos Castaneda világában a belső párbeszéd megszüntetése elvezet a belső csendhez, melynek az állapotában „megállíthatjuk a világot”, és az egyén megláthatja milyen az valójában. Időnként bizonyos cselekvésekkel, mint például sport, alkotás, vagy a meditációval el kell engedni ezt a folyamatot, hogy megtisztuljon a szellemünk.

Hétköznapi állapotban – amikor folyamatos bennünk a gondolatok áramlása – nem mindegy milyen gondolatok ezek. A leginkább az számít mivel töltöttük fel magunkat, azaz mire figyeltünk napközben. A gondolataink – és érzéseink is – ezek nyomán alakulnak, így meghatározzák lelkiállapotunkat, cselekvéseinket is.

Módszer a magabiztosság növelésére

Sokat lehet ezen fejleszteni amennyiben tudatosan odafigyelsz rá, illetve bizonyos gondolatfolyamokat megerősítesz magadban. Egy előző cikkemben lézer pontossággal bemutattam, milyenek a jó megerősítések. Ezeket érdemes használnod, mert így a gondolataid és általuk az érzéseid is erősítenek.

4.Csak Te számítasz

Bár első hallásra ez az állítás kicsit erősnek tűnhet, de megérted, ha megbeszéljük miről van szó. Ki az, aki pontosan tudja, érzi, átéli mi a jó neked? A saját életedben nyilván Te. Amennyiben azonban súlyos önértékelési gondjaid vannak, netalán az önelfogadással is problémád van, akkor ezt a hatalmat tudattalanul is átadod másoknak.

Mielőtt felvetődik benned a kérdés – hogyan legyek magabiztos – tisztában kell lenned az önmagadhoz való viszonyoddal. Általánosságban amikor meghatározod a fő céljaidat, akkor hű vagy magadhoz, vagy nagyban támaszkodsz másokra? Amennyiben utóbbi a helyzet, merülj el egy kicsit az önmegvalósítás valódi jelentésében!

Azzal, hogy eléred a céljaidat, kit teszel boldoggá, magad, vagy másokat? Kinek fontos ez? Hogyan tudsz többet, jobbat adni a társaidnak, ha Te elégedett és sikeres vagy, vagy ha elkeseredett és boldogtalan? Vedd észre, egyszerűen nem lehetsz harmonikus, s egyben stabil, amíg nem dolgozol a saját érdekedben is.

Amikor a Te jövőképedről van szó, azt csakis Te tudod jól meghatározni, hiszen Te ismered magad és vannak saját vágyaid, álmaid. Ha ezeket feladod, nemcsak magad teszed kedvetlenné, de embertársaidat is megfosztod a benned rejlő lehetőségektől, melyek megvalósulásával számukra is sokat jelenthetsz.

Tehát félre a kételyekkel, és bátran határozd meg mi lenne számodra a legjobb! Már amikor azon töröd a fejed, milyen munka és tevékenység illik hozzád, akkor maradj hű valódi lényedhez. Ha azon vacillálsz, vajon mások mit szólnak hozzá, egy olyan útra tévedsz, ahonnét nem lehet jól kijönni. Vállald önmagad és álmaidat, ez váljon szokásoddá!

Ha még van benned bizonytalanság, ott van a tagsági rendszer egyik almodulja az Önszeretet a gyakorlatban. Ezt feltétlenül nézd meg, és használd az életben, ha csak ezen a ponton dolgozol magadon, az egész életed gyökeresen megváltozhat.

5.Kommunikálj másokkal!

Ez teljesen hétköznapinak tűnik, mégis sok ember számára itt jelentős korlátok vannak. Nem csak azért érdemes másokkal kapcsolatot teremtenünk, mert valamit akarunk, hanem, hogy megismerjük őket, minden szándék nélkül. Az egyik legjobb magabiztosság erősítő módszer amikor valakivel felveszed a kapcsolatot, akit addig nem ismertél.

Egy introvertált személy számára ez néha igen nehéz. De nem feltétlenül akadály. Ha például nehezen elegyedsz szóba élőben, kezdd online. Általában írásban könnyebben kommunikálnak a visszahúzódó emberek. Azonban amikor élőben is megszólítasz másokat, egy káprázatos világ nyílik meg előtted

Elsőre ijesztőnek tűnhet, mégis, később frenetikus érzés, hogy megtetted, és rájössz, nem is vagy olyan félénk. Sőt, ha többször megteszed, és tudatosan fejleszted a kommunikációdat, élvezni fogod. Nem kell a másiknak tetszened, meggyőznöd őt, vagy bármi más módon elfogadtatnod magad. Csak csináld, és el fogsz feledkezni magadról!

6.Hogyan legyek magabiztos? Emeld az energiaszinted!

Mondhatnám, érezd jól magad a bőrödben. De ez így túl általános. Az eddigiekből már nyilvánvaló számodra, milyen sokat számít, hogyan viszonyulsz önmagadhoz. De mindezt megerősíti és fenntartja az, amire sokat figyelsz. Nemcsak amire tudatosan, hanem ami a háttérben zajlik körülötted.

Éppen az előző cikkben írtam a tudatalatti programozásának módszereiről. Ott is említettem, hogy mindenki minden nap külső hatások alatt áll, és amennyiben erre nem figyel oda, elég rossz irányba terelhetik. Azok az emberek akik a leginkább azt az életet élik, amit szeretnek, mind arra fókuszálnak amit akarnak és szeretnek.

A tömeg hagyja, hogy a média, vagy a közvélemény, illetve mindenféle mulandó, változó dolgok irányítsák. De így nem lehet normális, és célszerű életet élni. Amikor szokásoddá teszed, hogy a pozitív dolgokra figyelsz, magasabb energiaszinten tartod magad, szeretsz élni, és ez közvetlenül megnyilvánul a cselekedeteidben is. Vagyis a magabiztosságod is meglesz, illetve szépen kialakul.

7.Gyakorlás adott helyzetekben

Igazából ez a magabiztosság fejlesztés lényege. Konkrét helyzetekben mérhető fel hol tartasz, és többnyire valamely cél miatt fontos számodra. Például amikor valaki előadó, vagy elő kell adnia mások előtt, akkor a gyakorlás és tapasztalatszerzés az egyetlen mód, mely igazán megnövelheti a magabiztosságát.

Bármilyen helyzetről is van szó, először egész egyszerűen csináld a teljesítmény terhe nélkül, csupán a gyakorlás kedvéért. Amikor már könnyen megy és kezded élvezni, akkor lépésről-lépésre továbbfejlesztheted. Ha valamit rendszeresen megteszel, rutinná válik, és nem kell az apróságokra odafigyelned, mert automatikusan megy, fókuszálhatsz a lényegre.

Magabiztosság a gyakorlatban

Ilyen egyszerűen egy félénk emberből is egészen határozott, magabiztos személy válhat. Sőt, nem egyszer fordult elő, hogy egy bizonytalan ember végül a sok gyakorlás hatására kiváló vezetővé vált. Mindez azt mutatja, hogy nem születünk annak, hanem saját magunkat formáljuk ilyenné.

Hogyan legyek magabiztos? A lényeg összegzése

Bár itt külön nem foglalkoztam vele, sokan felteszik a kérdést a nemek szempontjából is. Hogyan legyek magabiztos nő? Hogyan legyek magabiztos férfi? A fentebb leírtak erre is vonatkoznak. Ami itt a különbség, az a gyakorlatban rejlik, ugyanis ha valaki a másik nemmel szemben – vagy éppen azért, mert az egyik nemhez tartozik – akar határozott lenni, akkor olyan helyzetekben kell sok tapasztalatot szereznie.

Például attól, hogy nő valaki, lehet magabiztos anélkül, hogy elvesztené nőiességét. Vagy például egy férfi magabiztossá válhat a nők körében, ha sokat kommunikál, gyakorol, és elengedi a tanult belső feszültséget. Ezeket csak érdekességképpen említem, itt most nem megyünk a részletekbe, mert elsődlegesen a magabiztosság növelése, fejlesztése volt a téma „minden esetre”.

A magabiztosságod nem egy olyan adottság ami van, vagy nincs, sőt nem kell hogy függjön a társadalmi helyzetedtől, vagy iskolázottságodtól sem. Jó példa erre Zsac, aki Iskola nélkül sikeresen című könyvében elmondja a történetét. Soha ne keress külső kifogásokat, mivel az élet azt bizonyítja, hogy a magabiztosság bárki számára fejleszthető.

Mi a teendőd, ha a cikk elején feltett kérdések után igen alacsony pontszámod jött össze? Figyelmesen olvasd el az utána következőket, és kezdd el még ma felépíteni magad. Előbb fejben, majd apró szokásokban, cselekvésekben, utána konkrét helyzetekben gyakorold. Ne feledd, először csak a gyakorlás kedvéért, később majd egyre jobb leszel, ha nem erőlteted.

 Ha tetszett, oszd meg másokkal is!

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük