Kommunikáció fejlesztése, folyamata, lépései, a kapcsolat fokai

Kommunikáció fejlesztése, folyamata, lépései, a kapcsolat fokai olyan ismeretek, melyeket minden embernek tanulnia kellene születésétől fogva. Ezzel szemben csupán azt tanítják hogyan kell a szokásoknak megfelelően kommunikálni. Azon ismeretek, melyek a különböző emberek, élethelyzetek, megoldandó különbségek áthidalására szolgálnak, legtöbbször üzleti, pszichológiai, vagy más – nem általánosan közismert – könyvekben, előadásokban, képzésekben jelennek meg.

A kommunikáció egy művészet. Ez az egyik legérzékenyebb művészet, s csak kevesen képesek magas fokon alkalmazni. Bárkivel kommunikálsz, energiát cseréltek. Hogy tudatosan használd ezt a művészetet, tisztában kell lenned ennek működési mechanikájával. A helyes kommunikációval önmagad és mások személyiségét is építed. Ha tudod mikor, mit és hogyan kommunikálj, minden kapu megnyílik előtted, de ha csak ösztönösen cselekszel, saját magad előtt zárod be az ajtókat.

Kommunikáció fejlesztése – Az eredményes kommunikáció

Az eredményes kommunikáció témája oly hatalmas, hogy könyveket tölt meg, de nem kívánok másokat ismételni. Alapvető „titkokat” mutatok most be, amelyekről a legtöbb erről szóló írás csak felszínesen, vagy egyáltalán nem szól. Mindannyian kommunikáltunk már jól és rosszul, legyen szó beszédről, írásról, vagy egyéb csatornáról.

A kommunikáció művészetét nagyon kevés helyen tanítják, és még kevesebb helyen tanítják jól. És ennek egy roppant fontos oka is van. Egy dologról hajlamosak elfeledkezni. Minden pillanatban zajlik egy láthatatlan, hangtalan kommunikáció, amely hatással van minden cselekvésünkre, de ez legtöbbször nem tudatosul. Az az ember, akihez szólsz, tudja, hogy Te mit gondolsz róla.

Ha hiszed, ha nem, tudatosan nem tudná megfogalmazni, de belül pontosan tisztában van vele, mit gondolsz. Fizikailag meg lehet téveszteni egy másik embert, de teljesen sohasem. Ha a gondolatok, a szavak és a tettek nincsenek összhangban, az energia, ami kifele áramlik, nem tiszta. És ezzel elérkeztünk az első ponthoz, ha jól akarsz kommunikálni.

A kommunikáció az elmében kezdődik

Attól függetlenül mit gondolsz erről, ember és ember (de ember és állat, vagy növény) között folyamatos telepatikus kommunikáció zajlik. Vagyis mielőtt kinyitnád a szád, vagy bármilyen mozdulatot tennél, a kommunikáció (tudati szintű energiaáramlás emberek között) már megkezdődött. Szándékodnak, gondolataidnak, szavaidnak, tetteidnek összhangban kell lenniük ahhoz, hogy a kommunikáció teljes mértékben működjön.

Biztosan kommunikáltál már olyan emberrel, akiről végig tudtad, hogy csak azért érdeklődik, mert valamit akar. Ugyanakkor biztosan találkoztál olyan emberekkel is, akiket valóban érdekeltél, a személyiséged, a sorsod, vagy amivel foglalkozol. Melyik esetben mit éreztél? Ha ezt tudatosítod magadban, tudni fogod hogyan ne érdeklődj és hogyan igen.

Az építő kommunikáció alapelemei – a kommunikáció fejlesztése

A dicséret épít, ha őszinte és a megfelelő helyen és időben adod.

Amikor egy másik emberről mondasz valamit, mi az ami motivál? Mit teszel gyakrabban kritizálsz, vagy dicsérsz? Miért? Abban, ahogy másokkal kommunikálsz, nagyban szerepet játszik az, milyen viszonyban vagy önmagaddal. Általánosságban megállapítható, hogy azok az emberek, akik elégedetlenek önmagukkal, másokban is könnyen felfedezik a hibákat. Ugyanígy akik megtanulták megszeretni azt az embert, akik ők maguk, másokat is sokkal könnyebben elfogadnak.

Kritika helyett dicséret

Nézz csak körül milyen könnyű kritizálni, és hány ember űzi ezt a műfajt. Jó ez nekik? Van benne egyfajta mentális csapda. Erősíti az ego fontosságérzetét és hamis elégedettségérzetet ad. Egy kicsit megemeli az energiaszintet, hogy aztán újra lecsökkenjen és egy újabb „áldozatot” kelljen találni.

A dicséret viszont egyfajta művészet, amennyiben helyesen alkalmazzák. Ugyanis a dicséretnek mindig őszintének és szívből szólónak kell lennie. Ha szeretnél dicsérni, de nem találsz semmit, amit teljes mértékben igaznak éreznél, inkább ne dicsérj! Ellenben ha észreveszel valamit, ami dicséretet érdemel, az istenért se hallgass! A dicséret ingyen van és gyakran többet ér, mint bármennyi pénz.

Mert ha valódi, erőssé teszi azt az embert, akinek szól, s egyben a dicséret adójának is megemeli az energiaszintjét. Egyvalamire azonban figyelj. Sose akkor dicsérj, amikor akarsz valamit. Mindig akkor, amikor semmit sem akarsz. A dicséret csak érdek nélkül valódi.

A helyes érdeklődés – Arra figyelj, amit ő akar

Biztosan Te is kaptál már kéretlen üzeneteket, ajánlatokat, amelyekben valamit el akarnak adni, vagy rávenni valamire. Mit teszel ilyenkor? Gondolom – hacsak nem éppen érdekelne az a dolog – bosszúsan túllépsz rajta. Ezt hívom fordított kommunikációnak, azt sem tudják, mi a jó neked, mégis meg akarják adni. Ez nem csak amatörizmus, de a pozitív értékesítés hitelét is rontja.

Lehet másoknak eladni, és lehet másokat meggyőzni valamiről úgy, hogy az pozitív és építő legyen, de ezt megelőzi két fontos dolog. Először is tudnod kell, mi az ami a másikat érdekli, mi az ami neki valóban jó. Másodszor örömöt kell okozzon az a gondolat, hogy őt hozzásegíted valamihez, amivel jól jár. Ha e kettő, nincs jelen, a kommunikáció egyoldalú. Nemcsak őt nem építed, de saját magad is rombolod.

Kommunikáció fejlesztése – Elfogadás és adás

Cselekvéseink és kommunikációink nagy része energiaszerzés céljából zajlik. Azonban ez a fajta kommunikáció rombol, vagy egyfajta ördögi kört hoz létre, hiszen mindig ugyanaz ismétlődik. A kommunikáció fejlesztése legfontosabb része, hogy tudattalanul se valamilyen manipulatív céllal tedd. Ezért jó a lelki-szellemi fejlettség és egyensúly.

Ahhoz, hogy ne így kommunikálj, két dolgot kell megtanulnod: teljes mértékben elfogadni a másikat, és érdek nélkül adni. Semmi módon ne befolyásolj másokat! Ha hatni akarsz, akkor a példáddal, cselekedeteiddel, eredményeiddel hass, de ne manipulációval. A másik ember akarata szent és sérthetetlen kell maradjon.

Gyakorold úgy a kommunikációt, hogy általa a másikat építsed, miközben neked abból pillanatnyilag semmi hasznod sincs. Ez az egyetlen módja annak, hogy kilépjünk az energiaszerzési játszmákból, amelyek csak korlátainkat építik. Ha ez természetes működési részeddé válik, akkor olyan egyéniség leszel, aki anélkül hívja fel magára a figyelmet (pozitív értelemben), hogy bármi extrémet tenne.

Kommunikáció az egész világgal a belső kommunikáció fejlesztése

Hogyan viselkednek veled az emberek? Hol, mikor és mit tapasztalsz? Nem mindegy milyen gondolatok vannak a benned, amikor valahova mész, mert olyan jellegű tapasztalatokban lesz részed. Ha bizalmatlan vagy, megbízhatatlan emberekkel fogsz találkozni, ha tartasz másoktól, kellemetlen élményekben lehet részed.

De ha szívedben szeretettel közeledsz, egyszerűen lehetetlen hogy bármi rossz történjék veled. Rezgéseidet mindenki megérzi és ennek megfelelően reagál. Viszont még egy igazi „guru” sem tud pozitív hatással lenni rád, ha benned negatív elvárások vannak. Igazából nem csak emberekkel kommunikálunk.

Az állatok és a növények is kölcsönhatásban vannak velünk. Azt tudjuk, hogy az állatok megérzik az emberek irántuk való érzéseit, de azt is kísérletekkel bizonyították, hogy a növényekre is hatással vagyunk. És még ennél is tovább mehetünk: a gépekre is hatással lehetünk. Semmi sem halott anyag teljes mértékben. Az energia mindent áthat.

Kommunikáció fejlesztése – Az építő kommunikáció lépései

  1. Érdeklődj, ismerd meg a másikat.

  2. Keress közös pontokat.

  3. Építsél másokat jó tulajdonságaikra összpontosítva.

  4. Add meg nekik amire vágynak, vagy csak fogadd el őket.

  5. Hozd belőlük felszínre azt, ami a legjobb bennük.

A rossz és a jó kommunikáció

A jó kommunikáció folyamata

Az alább kifejtett kommunikációs mód ugyanúgy érvényes „online”, mint „offline” módban. Tudomásul kell vennünk, ma már az emberi kapcsolatok és érintkezés jó része online, a hálózaton át zajlik, úgy, hogy a kommunikáló felek élőben talán sosem találkoznak. De az interneten ugyanúgy működnek azok az elvek, amelyek „odakint” is.

Kommunikáció fejlesztése, az építő kapcsolatteremtés

Ezen a ponton szükségesnek látok eloszlatni egy nagy félreértést, amelyről már sokan tudnak, mások ellenben nem.

A helyes, építő, hasznos és eredményes kommunikáció, elsősorban nem adottság, hanem olyan folyamat, amely tanulható!

Senki ne higgye, hogy akik jól kommunikálnak, vagy akár mesterei is a kommunikáció egy-egy területének, azok így születtek, vagy már mindent tudnak. Természetünkből adódóan vannak, akik könnyebben, mások nehezebben kommunikálnak. De lehetséges hogy a könnyebben boldoguló nem jól használja a kommunikációs elveket, míg a nehezebben érintkező személy jól.

Így előfordulhat, hogy egy befelé forduló és zárkózott személyiség ügyesebben kommunikál egy nyitott, társaságkedvelő személynél. A lehetőség a jó kommunikációra, mindenki előtt nyitva áll. Ez nem egy statikus dolog, hanem olyasmi, amit a születésünktől fogva életünk végéig gyakorlunk.

Következésképp nincs reménytelen eset és olyan sincs, aki már mindent tud.
Itt egy olyan esettípust ragadok meg, amely talán az egyik legfontosabb, mert a jó, vagy rossz kapcsolat kialakításához vezet.

Rossz példa a kapcsolatteremtésre

Valószínűleg senki sincs közöttünk, aki sosem kommunikált volna rosszul. Mivel mindannyian fejlődő lények vagyunk, útjainkon követünk el hibákat. Nincs is ezzel semmi baj, egészen addig, amíg valaki hajlandó tanulni ezekből. Sokszor tapasztalok olyan eseteket, amelyek elképesztőek, holott csak a tudatlanság áll mögöttük.

Nézzünk egy negatív esetet. Valaki közelít hozzád és megismer. Ha online történik a dolog ez talán csak annyi, hogy bejelöl ismerősnek valamelyik közösségi csatornán. A következő lépésben felhívja a figyelmed az ő dolgaira (szerzeményeire, oldalaira, termékeire stb.) és megkér, hogy méltasd, kedveld (lájkold) ezeket.

De mindezt úgy, hogy még azt sem tudod, ki ő és máris ez az első lépése. Ekkor már tudod, hogy mit akar. Semmi mást, csak hogy növeld az ő ismertségét, népszerűségét, eladásait, stb. Ez egy amatőr módszer és egoközpontú. Persze egyáltalán nem biztos, hogy az illető önző, nagyravágyó, vagy kapzsi. Csak rosszul alkalmazza a kommunikáció lépéseit.

A legtöbben csak naivak és képzetlenek, de vannak olyanok is, akik annyira el vannak telve magukkal, hogy meg sem fordul a fejükben, mások esetleg nincsenek úgy lenyűgözve tőlük. Utána, ha nem reagálsz, ahelyett, hogy megvizsgálnák, miért is nem, ugyanígy folytatják és csodálkoznak, hogy valaki nem rajong értük…

Kommunikáció fejlesztése – A jó példa a kapcsolatteremtésre

Megismersz valakit és amennyiben nem te voltál a kezdeményező, ő talán meg is indokolja, miért akart megismerni. Az illető udvarias marad, esetleg érdeklődik irántad. Méltányolja a személyiséged és/vagy a dolgaid. Magából annyit mutat, amennyire érdeklődsz, vagy amiről úgy gondolja, hasznos lehet számodra, miután megismerte érdeklődési köröd és értékelveidet.

Mivel csak „pozitív energia” áramlik felőle, érzed, hogy semmit sem akar tőled, szimpatikusnak találod, vagy mondhatjuk úgy is, vonzást gyakorol rád.
Érdekesnek találod a személyiségét és felemelő hatással van rád, ezért érdeklődni kezdesz a dolgai iránt és ki is fejezed elismerésedet.

Az illető örül neki, de továbbra is szerény marad és nem használja ki az iránta támadt bizalmad. Ha tud valamit, ami számodra jó lehet, akkor nem hallgat, mert szívén viseli a sorsod, bár a felelősséget meghagyja neked. Számos ilyen embert ismertem meg, s ők azok, akik által jobbá lett az életem, s nemcsak őket, hanem önmagam is magasabb szinten megismertem.

A kapcsolat fokai, kommunikációs lépcső

Szélsőséges esetben a rossz példa egy buta, rosszindulatú, egoista és önző ember, a másik pedig egy okos, jóindulatú, szerény és önzetlen egyéniség. De többnyire Sokkal közelebb áll az igazsághoz, hogy az első még tudatlan és fejletlen a jó kommunikációt illetően, míg a másik már tudatos és fejlett.

A kommunikációs lépcső tudatos alkalmazása a legjobb marketing technikáknak is az alapja lehet. A jó és eredményes, kölcsönösen előnyös kapcsolatépítés alapja a kommunikáció helyes módja. A kommunikáció fejlesztése könnyebb, ha ismered a kapcsolatteremtés fokait.

A kommunikáció lépései

1.Érdeklődés

Amikor megismersz egy másik embert, még semmit sem tudsz róla, ezért a legjobb, amit tehetsz, hogy igyekszel megismerni, amelynek során lehetővé teszed, hogy ő is megtudjon valamit rólad. Ezen a ponton semmi mást nem várhatsz el, nem lehetnek követelményeid, s legfőképp nem várhatsz el semmi olyasmit, amit még magad sem adtál.

2.Kommunikáció a közös pontok mentén

Ha már megismerkedtetek, akkor ismeritek a közös érdeklődési területeket, talán a közös elveket is, amelyeket vallatok. Megtaláljátok azokat a metszeteket, amelyek találkoznak a személyiségeitekben, az érdeklődés átválthat kétoldalú szimpátiába. Lehetőség nyílik számotokra, hogy kölcsönösen építsétek egymást.

3.Kommunikáció fejlesztése – A kapcsolat felépítése

Ehhez a ponthoz tartozik az elismerés, segítés, megbecsülés, a másik felemelése. Alapvető törvény, hogy először mindig adj! Itt jön a képbe az a pont, ahol sokan, akik jól ismerik a kommunikáció szabályait, nem tudnak ellenállni a lehetőségnek és csak azért adnak, mert az előnyök lebegnek szemeik előtt, amelyek adott kapcsolatból származhatnak.

Kommunikációs lépcső, a kapcsolat felépítése

A másik építésének mindig szívből kell jönnie! Ha csupán azért „emelsz fel” másokat, mert hasznot remélsz ebből, nem vagy több egy átlagos kereskedőnél. Az ember azonban sokkal több, mint egy árucikk és ha másokat csak eszköznek tekintesz, magad is azzá válhatsz. Mindig vizsgáld meg valódi érzéseid!

4.Kölcsönösen előnyös együttműködés fázisa

Amikor már jól ismeritek egymást és meg is becsülitek, egy ponton túl automatikusan építeni, segíteni fogjátok egymás személyiségét, sőt, akár üzletét. Kapcsolatotok kölcsönösen energiával tölt fel benneteket. Sokkal jobban mutat, amikor egy másik ember dicsér, vagy „reklámoz”, mint ha saját magad.

Kommunikáció fejlesztése – konklúzió

Mindezek a dolgok az interneten ugyanúgy érvényesek, mint a külvilági életben, sőt, sokszor jobban is érezhetőek. Nem csak két-két személy, hanem személy és csoportok, vagy akár két-két csoport között ugyanúgy működnek.
Vajon miért olyan kevesen alkalmazzák ezeket?

Nagyon valószínű, hogy sokan nem is ismerik. Hogy ez ne így legyen, alkalmazd a gyakorlatban és oszd meg minél több emberrel, s máris egy nagyon fontos lépést tettél önmagad, s a világ nagyszerűbbé tételében!

Ha érdekelnek az egyedi helyzetek, a különböző embertípusokkal, valamint egyes céljaid eléréséhez szükséges specifikus kommunikáció, használd az Egyéniségépítés belsős anyagait! A tagsági rendszerben több modul is foglalkozik a kommunikáció általános és speciális helyzeteinek gyakorlati alkalmazásával, valamint külön tudásanyag a nem szóbeli kommunikációval.

Ha tetszett, oszd meg, hogy mások is megismerhessék!

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük