Önuralom fejlesztése, gyakorlása, jelentése, hiánya

Önuralom fejlesztése, gyakorlása az életét irányító egyéniség működésének egyik fontos sarokköve. Ebben a cikkben elmondom a jelentését, megbeszéljük mire jó, mi történik a hiánya esetén. Az önuralom fejlesztő gyakorlatok – amelyeket bemutatok – segítenek abban, hogy a mindennapokban is hatékonyan használhasd eme képességed.




Önuralom jelentése

Az önuralom jelentése az a képesség, mellyel felügyeljük, szabályozzuk, és irányítjuk a gondolatainkat, érzelmeinket, cselekvéseinket, viselkedésünket. Reakció szempontjából az ellenállás, célok szempontjából pedig a megvalósítás tekintetében van komolyabb jelentősége.

Általában a fontosabb személyiségjegyek között tartják számon. Más meghatározások szerint az önuralom jelentése a személyes akaraterő és józan ítélőképesség kombinációja, amely lehetővé teszi, hogy valaki kontrollálja a saját viselkedését és érzelmeit, és így elérje a saját céljait.

Önuralom fejlesztése, gyakorlása

Mire jó az önuralom fejlesztése? Szerintem magadtól is kitalálod, de még fontosabb, hogy tudatosítsd, olyan dolgok elérésében, melyek hasznosak számodra. Semmiképp se úgy tekints rá, mint ami valami kényszer, mert abból semmi jó sem kerekedik. Nézzünk néhány példát, mire használhatod:

  • Az önuralom fejlesztése segít elérni a céljaidat.
  • Megvéd attól, hogy engedj a pillanatnyi kísértéseknek, amelyek károdra lehetnek.
  • Kontrollálni az érzelmeidet, hogy bármilyen helyzetben higgadtan dönthess.
  • Segít a személyes fejlődésedben, és hogy jobban megismerd önmagadat.
  • Javíthatja a mentális, szellemi közérzeted.
  • Általa egyre inkább a kezedben tartod saját sorsodat.

Az önuralom fejlesztése sosem valami szellemi erőszak megvalósítása, sokkal inkább felülkerekedés a pillanatnyi kellemes érzéseken, a hosszú távú előnyökért. Ez egyben az eredményes vállalkozói gondolkodásmód része is, hiszen ott még inkább eltolódik a jutalom az időben.

Az önuralom fejlesztése témaköre is több ágra bontható. Paul Brunton könyveiben kiváló gyakorlatok vannak ehhez. Viszont az átlagemberek számára ezek nehezek, a hétköznapi életben az önfegyelmet is ügyesen, ésszel lehet könnyebben irányítani. Az önuralom gyakorlása különböző fontossággal bírhat a különböző élethelyzetekben.

Egy vezető számára például alapkövetelmény kellene hogy legyen. Hiszen aki önmagát nem képes uralni, hogyan irányíthatna másokat? Sajnos világunkban sok negatív példa van erre. Ha valaki olyan pozitív vezetői személyiségvonásokat vesz fel, mint egyik előző cikkemben írtam, máris kiugró előnyre tesz szert az átlagos vezetőkkel szemben.

A hiánya

Az önuralom hiánya egy embert ösztönei, érzései, vágyai, félelmei rabjává teheti. Míg egy csecsemőnél ez természetes, felnőttnél súlyos jellemhiba, gyengeség, ami akár veszélyes is lehet. Bizonyos fokú önfegyelem szinte minden emberben megvan, de egyeseknél oly kevés, hogy a cselekedeteiket főként a reakció jellemzi, a tervezés minden hiányával egyetemben.

Önkontroll elvesztése, hiánya

Az önuralom hiánya elvesztése egyaránt katasztrofális lehet bizonyos helyzetekben. Akkor, amikor életveszélyről van szó, vagy, ha emberek egymással összetűznek. Időnként a legtöbb emberrel előfordulhat, sőt, szándékosan ki is válthatják mások. Úgy tartják, az extrovertált emberek gyakrabban vesztik el az önkontrolljukat.

Ez részben igaz, de mert ők ki is mutatják, annál inkább feltűnő. Önmaga vezérlését mindenki fokozatosan tanulja meg ahogy felnő, később aztán különböző célokkal használja. Előfordul olyan is hogy valaki nem ennek a hiánya miatt veszti el a fejét, hanem mert fizikailag olyan állapotba került, hogy már nem ura önmagának.

Önuralom fejlesztő gyakorlatok

Relaxáció, meditáció, elengedés

Bár sokan az önuralom jelentése kapcsán egyből az akaraterőre gondolnak, valójában a mély, harmonikus és könnyed önuralom az, ami tartós és hosszú távon működő. Amikor megtanulod ellazítani magad, a belső ellenállásod is csökken, s mivel nem vagy feszült, sokkal könnyebben kontrollálod önmagad.

A meditáció már szóba került a tudatalatti irányítása kapcsán is. Amikor hagyod kiüresedni az elméd, elillannak a felesleges gondolatok, és a szélsőséges érzelmek, a tudatod egyfajta belső összhangba kerül. Ez egy kiváló alap arra, hogy később – amikor már ismét a mozgás működik az elmédben – higgadtan elgondolj, tervezz, vagy alapozz meg egy cselekvést.

Önuralom fejlesztése – Rendszeres testmozgás, testedzés

A testedzés témája már szóba került, mint az egyik leghatékonyabb eszköze az önfegyelem és a sikeres hozzáállás kialakításának. Aki rendszeresen testedzést végez, annak az önuralma sokkal határozottabb és kiegyensúlyozottabb, mint azoké, akik nem. A test kontrollálása önmagában az önuralom fejlesztése egyik legjobb módja.

Szokások fejlesztése

Erről már számtalan alkalommal írtam, a legeredményesebb módszer A személyes energia mesterei könyvben szerepel. A szokások fejlesztése egy közvetett módszer, mivel ami már szokássá vált, ott csupán kevés önfegyelemre van szükség, könnyedén megy. Hosszú távon célszerű az alkalmazása, mivel ami most még nehéz lenne, idővel egyszerűbb lesz ezáltal.

Milyen szokások fejlesztik az önuralmat? Néhány példa:

  • Állíts fel egy napirendet és tartsd magad hozzá.
  • Állj pozitívan mindenhez, és jutalmazd meg magad, amikor ezáltal sikerül valami.
  • Rendszeresen vizualizáld ahogy sikeresen irányítod a dolgaidat.
  • Keresd a jó érzéseket az előrevivő, hasznos cselekedetekben.
  • Gyakorold a fókuszodat a jó dolgokon tartani.

Önuralom fejlesztő gyakorlatok – koncentráció fejlesztése

Ennek számos módja van, a Térj magadhoz, és láss! című könyvemben több ilyent is bemutatok. Igen hatásos lehet például, ha elképzelsz egy képet, valamit teszel vele, és fenntartod az elmédben, anélkül hogy elterelődne róla a figyelmed. Először persze nehéz és szokatlan, később egyre inkább menni fog.

Önuralom fejlesztő gyakorlatok

A koncentráció, vagyis az összpontosítás fejlesztése mindig arról szól, hogyan fókuszáld a tudatod egy irányba huzamosabb ideig. Testi gyakorlatok is segíthetnek ebben, főleg azok, melyek teljes figyelmet követelnek. Amennyiben nehéznek találod őket, érdemes egy olyan tevékenységben találni, amelyet szívesen végzel.

Önmagunk irányításának lényege, saját tapasztalat

Könnyű semmire sem figyelni, s mindig az egyszerűbb utat választani. Könnyű elmerülni az élvezetekben, s mindig a komfortot keresni. De ennek van egy nagy hátránya, az ember tudata eltompul, vakká válik, sőt, szélsőséges esetekben elgyengül a lelke, szelleme.

Manapság amúgy is ilyen tudati tompaságban igyekeznek tartani a tömegeket a világot irányító hatalmak. A jelenlegi világkorszak kedvez a materiális világra fókuszáló, abban elvesző egyéneknek, akiknek aztán fogalmuk sincs, mi zajlik körülöttük. A helyes önfegyelem a tudatosságot erősíti, és nem valami önmagunkon alkalmazott kényszer.

A saját tapasztalatom az, hogy amilyen mértékben irányítom önmagam, olyan mértékben vagyok hatással a sorsomra is. Más embereknél is megfigyeltem, hogy azok, akik rendelkeztek kellő önfegyelemmel, sokkal többre vitték az életben. De belsőleg is jóval fejlettebbek azok, akik irányítják magukat, és nem ugranak minden szíre-szóra.




A magabiztosság növelésében is rengeteget segít az önuralom fejlesztése. Amikor az ember felül emelkedik az ösztönös reakcióin, a félelmein, akkor képes megfontolt és bölcs döntések meghozatalára. Saját életemben is remekül bevált a szervezettség, az, hogy nem gondolkozom és cselekszem összevissza, hanem tervezetten.

Az önuralom gyakorlása nem más, mint az életben való megvalósítása, használata. Ez (is) nagymértékben megkülönböztet minket az állatoktól. Másfelől összekapcsol a hosszú távú gondolkodással, és lehetővé teszi, hogy elérjünk olyan dolgokat, melyeket összpontosítás nélkül nem tudnánk.

Ha tetszett, oszd meg másokkal is!

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük