Hogyan motiváljam magam? - Motivációs eszközök

Hogyan motiváljam magam? – Motivációs eszközök

Ebből a cikkből megtudhatod mi az önmotiváció és milyen külső-belső eszközöket használhatsz. Megmutatom hogyan tartható fenn hosszú távon a motiváció, és egy sor módszert, hogyan motiválhatod önmagad. Ha már olvastad a kiváló egyéniségről szóló könyvem, bizonyára emlékszel erre a részletre:

Egyéni belső késztetés és motiváció hajtja, ösztönösen tudja, mi az, amit tennie érdemes. Egyáltalán nincsen szüksége arra, hogy mások bátorítsák, biztassák, vagy helyeseljék, amit tesz. Egyfajta lelki-szellemi világosságban él, tudja, mi az ami jó neki és másoknak is.

Az egyéniség nem úgy működik, mint a többi ember, pontosabban fogalmazva, ő elég belső hajtóerővel rendelkezik ahhoz, hogy olyasmire képessé váljon, amire mások nem. Ettől függetlenül számára is hasznos önmaga motivációs működésének ismerete, hogy tudatosan kézbe vehesse és kihasználhassa ezt.

Mi az az önmotiváció?

Ami belőled indul ki, egy vágyból/célból kiinduló szándék, amely adott cselekvés végrehajtásához vezet. Lehet külső-belső oka, de mindig egy olyan impulzus, amely serkent arra, hogy valamit megtegyél, valamit elérj. Számtalan módszer és eszköz segítheti, melyekről az alábbiakban lesz szó.

Hogyan motiváld magad?

A motivációval kapcsolatban az egyik legnagyobb tévhit, hogy annak kívülről kell jönnie. Valójában minden kívülről jövő motiváció csak segédeszköz, másrészt egy olyan gondolathoz kapcsolódik, amely benned már előzetesen megvolt. Vagyis a külső hatások csak felerősítik azt, amit mindig is tartalmazott a szellemed, csak még nem volt ami (aki) aktivizálta volna.

A legerősebb motivációk alapja azon mély vágyaid, amelyek túlmutatnak a mindennapi igények kielégítésén, s valamilyen egész életeden átívelő folyamathoz kapcsolódnak. Ha olvastad a tudatos egyéniségről szóló cikket, tudod, hogy „az egyéniséged az, ami a motivációt, az energiát, az erőt adja”.

Külső motiváció csak segédeszköz

Motivációs eszközök

A motivációs eszközök olyan közvetítők, amelyek segítenek a vágyat, lelkesedést, kedvet felkelteni, megtartani, növelni.

Belső motivációs eszközök

Ezek a vágy, a képzelet, és a cél elérésével kapcsolatos érzések. A vágy az, ami elindítja a folyamatot, hogy valamilyen cselekvéssorozatot rendszeresen megtegyél. A vágynak van valamilyen célja, amely egyben az oka. A képzelet az, amely előrevetíti a vágyott jövőt és állapotot.

A belső motiváció fejleszthető, ehhez számtalan technika a rendelkezésre áll. Ha a vágy igazán mélyről, belülről fakad, megtalálja az utat azokhoz a külső eszközökhöz, melyek által megvalósul. Sokat segít, amikor részletesen elképzeled és leírod, mit akarsz elérni. Minél élénkebben bele tudod képzelni magad, annál jobban ösztönöz.

Érzékszervekre ható motivációs eszközök

1.Zene

Több kutatást is elvégeztek már a zene motivációs hatásaival kapcsolatban. Ezek szerint ezek hallgatása javítja az önértékelést, fokozza az optimizmust és az önbecsülést.. Mindez pedig hatással van az azt követő viselkedésre. Másfelől ez a hatás nagyobb kockázatvállalást is magával hozhat.

Ez a kockázat – egészséges mértékben – kiemelkedő eredményekhez vezethet, de szélsőséges, vagy veszélyesebb helyzetekben – például autóversenyben – rizikósabb lehet. Érdekes megfigyelni, hogy a zene hatására történő kockázatvállalás sokkal nagyobb mértékben jellemző férfiakra, mint nőkre.

A zene egyes életterületekre való motiváló hatásával kapcsolatban olvasd el ezt a cikket: Motivációs zene sporthoz, munkához, tanuláshoz

2.Filmek

Nem általában véve a filmek, hanem azzal a dologgal kapcsolatban, amely életed vágya, ami érdekel, lelkesít, ösztönöz. Ezért nem szívesen tennék itt közzé egy adott film listát, mivel ez mindig az adott egyéniségtől és érdeklődésétől függő. Ezért elképzelhető, hogy egy olyan film inspiráló számodra, ami másoknak nem az, és fordítva.

Szerencsére szinte minden életterülettel kapcsolatban sok film készült, melyek között számos lelkesítő hatású van. Személyiségtípusodtól függően más-más filmek lehetnek számodra jók. A filmes blogomban összegyűjtöttem egy csokrot ilyen jellegű filmekből, több műfajban.

3.Olvasás és könyvek

Két fő típusuk a motiváló módszerek, technikák és a történetek. Ezekben az a jó – főleg, ha könyvről van szó – hogy sokáig tarthat, így fenntartja a motivált állapotot. Amikor olvasol, automatikusan elképzeled a tartalmat, s ezáltal bevonod jobb agyféltekédet is. A jól kiválasztott olvasmány kedvezően hat belsődre, olyan ingereket kiváltva, hogy megteszed, amit egyébként nem biztos, hogy megtennél.

Még a szórakoztató olvasmányok is bírhatnak motiváló hatással. Egyes kedvelt hősök ösztönzőleg hatnak a rajongókra. A jól kialakított karakterek egyben példaképek is lehetnek, amelyeket szívesen tekintünk követendő mintaképnek. Egyik régebbi cikkemben 5 nagyszerű könyvet mutattam be, melyek igencsak inspirálóan hatnak.

Egyéb motivációs eszközök

1.Sport – testmozgás

Bár látszólag a testre irányul, valójában ez a cselekvés jelentősen visszahat a lélekre és a szellemre. A testmozgás növeli az energiaszintet és kedvezően hat a pozitív hozzáállásra. Soha nem szabad kényszerből edzeni. Az igazi sport örömből fakad. Az egy dolog, hogy többnyire van célja, de az odavezető útnak is élvezetesnek kell lenni.

Bármennyire szellemi irányultságú vagy, a rendszeres testmozgást nem szabad kihagynod életedből, mert ez igencsak gyengítő hatással bírna fizikai szervezetedre. A sport kapcsolatban áll a természettel is. Ha mozogsz, inkább a szabadban tedd, de ne fülhallgatóval, hanem hallgasd a természetet.

Hogyan motiváljam magam az edzésre?

2.Háttér

Rendszeresen menjen a háttérben olyasmi, ami éppen azzal foglalkozik, amit Te akarsz. Például olyan tévéműsor, videó, rádióműsor, hanganyag – akár online – ahol éppen arról van szó. Minél lelkesítőbb, inspirálóbb, annál jobb. Ha olvastad az előző cikkemet, amely a fókuszod hatalmáról szólt, tudod, hogy amiről rendszeresen benyomásokat szerzel, aktiválódik életedben.

Ebben hatalmas adag motivációs energia rejlik, mégis alig használják. Sajnos a legtöbben valami buta tévé, vagy rádióműsort néznek-hallgatnak, ahelyett, hogy kiválasztanák a számukra legjobbakat online. Már ez az egy dolog önmagában megváltoztathatja az életed, és jókora lelkierőt ad a cselekvéshez.

3.Különböző technikák ötvözése

Megteheted azt, hogy ellazító zene szól, miközben Te magad mondod azokat a mondatokat, amelyek rád vonatkoznak. Vagyis azt, amilyen szeretnél lenni, vagy el akarsz érni, de jelen időben. Nézhetsz inspiráló képeket. Megteheted, hogy cselekvés közben hallgatod a motiváló anyagokat. Figyelj ösztönző hatású embereket! A variációk száma szinte végtelen, használd a kreativitásod!

A hosszú távú motiváció fenntartása

Ha valami nagyon nehéz, és szinte sosincs benne sikerélményed, előbb-utóbb elveszted a kedved. Amikor valami már túl könnyű számodra, hamarabb beleunsz. A motiváció fenntartása egy kényes egyensúly, amelynek elérése azonban nem is olyan nehéz.

A hosszú távú motiváció fenntartása

Mindig törekedned kell arra, hogy legközelebb egy lépéssel tovább haladj, vagy egy szinttel feljebb emelkedj. Ez ne legyen könnyű, tehát kihívást jelentsen számodra, azonban nem jobban, mint amiről elhiszed, hogy képes vagy rá.

Hogyan motiváljam magam?

Mielőtt nekilátsz, először gondoskodj arról, hogy minden dolgot rendezz, ami akadályozza ezt. Képtelenség valamire jól fókuszálni, miközben alapvető szükségleteid nincsenek kielégítve. Tehát ha a mozgás, pihenés, táplálkozás, lakhely, kapcsolatok nincsenek rendben, nagyon nehéz magasabb célokra összpontosítanod. Haladj lépésekben és ezekről gondoskodj előbb.

Az ismétlődő szertartások

Ha valamit rendszeresen csinálsz, mindig ugyanúgy kezdd el, és elméd automatikusan rááll a műveletre. Ilyenkor nem is kell motiváció, mert maga az az eseménysor, amely a cselekvéshez vezet, bekapcsol egy sor választ az agyban, ami serkenti a tevékenység elvégzését.

Tehát ha minden nap egy adott tevékenységet ugyanabban az időpontban, ugyanazokkal az előkészületekkel és mozdulatokkal vezetsz be, tudat alatt ráállsz egy automatikusan rögzült folyamatra. Ez bizony a szokás hatalma, amikor nem is kell azon gondolkodnod, hogyan inspiráld magad, mert könnyen megy a cselekvés, és élvezed is.

A mérések, eredmények, visszajelzések szerepe

Az egyik legfőbb oka annak, ha valaki elveszti a motivációját, ha nem érzékeli az előrehaladását. Bár mindent nem lehet mérni, a legtöbb rendszeresen végzett tevékenység eredményét igen. Ezért számít sokat, ha célokat és részcélokat határozol meg. Ez élvezetesebbé is teszi a tevékenységedet.

Semmi sem lelkesítőbb, mint amikor erőfeszítéseid eredményeképp, rendszeresen pozitív visszajelzéseket kapsz. Ez történhet a saját méréseid, vagy valahol elért eredményeid alapján. Azonban maradj következetes, ne legyél se túl szigorú, se engedékeny, tarts egy szintet, amely kellő motiváltságot ad.

Csináld azt, amit szeretsz, érted, és megéri!

Ez az egyetlen módja, hogy biztosan motivált legyél. Ha nem szereted (eléggé), nem lesz elég kedved. Ha nem érted, vagy nem értesz hozzá (eléggé), jelentős visszatartó erő, amíg meg nem tanulod. Az hogy megéri, több mindent jelenthet, ami a célodtól függ. Ez lehet valamilyen egyéni siker, anyagi eredmény, elégedettség, boldogság, stb.

Csináld azt, amit szeretsz, érted, és megéri!

Melyik az a dolog, amely ezt biztosítja számodra? Ha ezzel foglalkozol, szinte szükségtelen motiválnod magad, mert mindig jóleső érzéssel tölt el. Nem szükséges, hogy ez legyen a (fő) munkád. Az is elég, ha rendszeresen foglalkozol vele. Minél több energiát, szenvedélyt beleviszel, annál közelebb kerülsz ahhoz, hogy többet tehesd, és minden szempontból megérje.

Használd az akaraterő helyett a pozitív érzéseket!

A legtöbb esetben azért van szükségük az embereknek plusz motivációra, mert azt hiszik, hogy csak küzdelemmel, erőlködve juthatnak előre. Bár az akaraterő nem rossz dolog, ha mindig csak azt használnád, hamar elfáradnál, és elmenne a kedved az egésztől. Jobb, ha a részcélokra is összpontosítasz. És lépésekben haladsz.

Fokozatosan, lépésekben haladva, a kisebb eredmények jóleső érzésekkel töltenek el, ami növeli a kedved. Bármit is csinálsz, ne csak az eredményre gondoljál, hanem a folyamat közben találd meg az örömöt! Lásd meg a szépséget a cselekvés közben! Nem tudsz igazán nagy dolgot véghez vinni, ha nem találsz élvezetet a folyamat közben is.

Örök erők, energiák, elvek

Ha emlékszel még a lottó 5 -ösről írt cikkemre, ott megjegyeztem, hogy minél nagyobb az elnyerhető összeg, az átlagemberek annál többen akarnak nyerni. Vagyis minél nagyobb szintet ugorhatnának pénzügyileg, annál jobban akarják. Az fel sem merül bennük, ha lelkileg-szellemileg nem elég érettek hozzá, s pénzügyi intelligenciájuk sincsen azon a szinten, előbb-utóbb elveszítik.

Ez az egyik legfőbb dolog, ami a tudatosan gondolkodó egyéniségeket megkülönbözteti az átlagemberektől. Tisztában vannak tudatszintjükkel, nem csapják be önmagukat, és nem álmegoldásokra vágynak. Az egyszerű emberek jó része azt hiszi, a sok pénz minden – vagy legalábbis legtöbb – problémájukat megoldja. Az anyagiakat talán igen – ha jól használják fel – de más oldalról egy sor más megoldandó dolgot hoz magával.

A sok pénz főleg ahhoz segít, hogy birtokolhass dolgokat, de ahhoz már kevéssé, hogy azzá válj, aki akarsz lenni. Ugyanis ez csak belső munkával lehetséges. Sokkal jobb olyanná válni, aki – ha szükséges – az anyagi bőséget is bármikor megteremtheti magának, de nem szerencsejátékkal, hanem saját tudása által.

Ilyen valakivé válás a legcsodálatosabb dolog az életben. A pénz motiválhat egy bizonyos szintig, de nem sokkal inkább az inspirál, ami – a fő álmaid mellett – pluszban, mellékjutalomként hozza magával az anyagi bőséget? Mind a boldogság, egészség, anyagiak és kapcsolatok – vagyis egész életed minősége – annak függvénye, milyen fejlett az egyéniséged. Ez a motiváció szerintem erősebb, mint bármely más, akár anyagi ösztönző.

A legerősebb, legjobban motiváló módszer és gyakorlati alkalmazása

A cikk ezen része csak Egyéniségépítés Tagok számára elérhető.

Hogyan lehetek tag?

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük