Hogyan érjem el a céljaimat? 7 módszer, 7 lépés

Hogyan érjem el a céljaimat? 7 módszer, 7 lépés

Hogyan érjem el a céljaimat? 7 módszer, 7 lépés vezet ahhoz, hogy megvalósítsad a célodat. Hasznos, ha nem veszed egy kalap alá az összes célodat, és el tudod különíteni területenként, vagy más szempontok szerint.

Ebben a cikkben megmutatom azt a 7 lépést, amely minden esetben elvezethet a célig, de kevés ember van, aki minden egyes elemét használja, holott így a leghatékonyabb. Ezek már régről ismertek, erejüket az adja, hogy minden korban működnek. Azonban több más összetevő is közrejátszik, amely nem fér bele ebbe a bejegyzésbe.

Hogy hogyan határozd meg, mik a jó célok és az elérés titkaival – gyakorlati példával – az Egyéniségépítés Gyorsítósáv 3. fejezete részletesen foglalkozik. Ebben a cikkben a különböző módszerekről – melyek egyben lépések – lesz szó.

De előbb határozzuk meg, milyen célok vannak, mert azt vettem észre, hogy a legtöbb embernek eszébe sem jut szétválasztani ezeket.




Milyen célok vannak?

A célokat többféle rendszer alapján lehet felosztani. A célok besorolásának rendszere többféle lehet.

Életidő szerint

  • Otthoni

  • Munkahelyi

  • Szabadidős

  • Egyéb

Életterületek szerint

  • Egészség

  • Anyagiak

  • Család

  • Karrier, önmegvalósítás

  • Egyéb

Az emberi lény szerint

  • Fizikai célok

  • Lelki célok

  • Szellemi célok

Szükségletek szerint

Testi szükségletek – mozgás, pihenés, táplálkozás stb.

Biztonsági szükségletek – lakhely, pénz

Kapcsolatok iránti szükségletek – kommunikáció, társak, barátok, család

Elismerés, siker iránti szükségletek

Önmegvalósítás iránti szükséglet

Egyéb cél besorolás

  • Ki (mi) akarsz lenni

  • Mit akarsz tenni

  • Mit akarsz birtokolni

Vannak célok, amelyek egyszerre több helyre is besorolhatók, mégis a könnyebb átláthatóság és tervezés miatt, gyakorlatiasabb ezeket külön kezelni. Az a jó amikor a különféle célok támogatják és kiegészítik egymást.

7 módszer, 7 lépés céljaim eléréséhez

1.Terv

Gondolhatnád, ez az alap. És az is. Mégis, még az olyan emberek – akik tűznek ki célokat – nagy része sem tervez. Márpedig a tervezés nélküli célmegvalósító munka a levegőben lebeg, és nagyon ingatag. A jó terv egy útvonal a célhoz, tágabb értelemben pedig egy térkép, mely a lehetséges és tartalék útvonalakat is tartalmazza.

A jó tervezés a végcélból indul ki. Mit kell tennem ahhoz, hogy a célba érjek? Ezt milyen lépés előzi meg? És azt melyik? Ha így lebontod lépésről-lépésre az odavezető utat, máris látod, miket kell megtenned. Milyen készségekkel kell ehhez rendelkeznem? Milyen eszközökkel? Ezek további kérdések, melyekre a választ a jó terv tartalmazza.

A jó terv egy útvonal a célhoz

Mi történik, ha valami közbejön? Milyen alternatív lehetőségek vannak? Az, hogy felkészülsz ezekre, nem gyávaságot jelent, hanem éppen hogy megelőzöd a felesleges aggodalmakat. Tudod mit tegyél, ha valami közbejön, így teljes energiával arra összpontosíthatsz, amit el akarsz érni, anélkül, hogy bármin aggódnál.

A tervvel még nem sokra mész, ha nem határozod meg a célok és részcélok elérésének határidejét. Ez biztosítja, hogy mindent meg fogsz tenni az elérése érdekében. Ez azonban nincsen kőbe vésve, tehát, ha a tapasztalat azt mutatja a gyakorlatban, hogy valami megtételéhez több, vagy kevesebb idő kell, akkor ennek megfelelően módosíthatod az időtervet.

Van valami, ami ennél is fontosabb a terv teljesüléséhez. Előbb határozd meg a miért -et. Mi az, ami miatt el akarod érni a célt? Ha ez a miért elég erősen motivál téged, akkor „közepes tervvel” is elérheted a célod, míg ha nem annyira, talán a világ legjobb terve is kevés lesz.

2.Tudás

Milyen szaktudásra, és/vagy speciális információkra van szükséged a célod eléréséhez? A célod teljesen új, egyedi, vagy vannak, akik már elérték? Ha vannak, ők mit tudtak, milyen információkat használtak az eléréséhez? Amennyiben ezeket tudod, máris könnyebben fogsz eljutni a célba.

Rengetegen vannak például akik online akarnak sikereket elérni, de nincsenek tisztában, ehhez milyen beállítottság és hozzáállás szükséges. Egy előbbi cikkemben már részletesen kifejtettem, hogy milyen munkamód és „igénykielégítő” tevékenység szükséges az internetes sikerhez.

A legjobb célokhoz gyakran nem elég a hagyományos iskolai tudás, sőt, lehet, hogy éppen gátol. A kreatív, újító, lehetőségteremtő gondolkodásmódot nem tanítják az iskolában, csupán annyira, amennyire beleillik az alkalmazotti tevékenységbe. Ahhoz, hogy túllépj a megszokott kereteken, másfajta tudásra van szükséged.

A tudásodnak mindig a helyzethez illő, és alkalmazhatónak kell lennie. Ha valami egyedi dolgot viszel véghez, semmire sem mész a lexikális tudással. Azoktól tanulhatsz eredményesen, akik szintén megtették már, amire készülsz. Vagy a saját tapasztalataidon át tanulsz, ami a hosszabb út.

3.Képességek

Amennyiben rendelkezel a célod eléréséhez szükséges képességekkel, elérheted, ha nem, akkor biztosan nem. Ha rövidtávfutó bajnok akarsz lenni, de rövid, tömzsi lábaid vannak és elhízásra hajlamos vagy, erre vajmi kevés az esély. Ha egy új szoftvert akarsz kitalálni, és csak közepesen jó programozó vagy, ez lehetséges. Nincs más dolgod, mint az adott feladathoz szükséges készségeid fejleszd, illetve legyél állhatatos.

Képességek alatt nem feltétlenül adott dolgokra kell gondolni – ezek a kereteket határozzák meg – hanem olyan készségekre, amelyek folyamatosan fejleszthetők. A kitartás például az egyik olyan tulajdonság, amely által a nálad jobb képességűeken is felül emelkedhetsz az idő által.

Célelérés tekintetében az állhatatosság mellett fontos lehet az összpontosítás képessége. Azok az emberek, főleg a szangvinikusok, akik folyton fellelkesülnek, és mindig másba fognak bele, kevés dologban jutnak a végcélig. Tanuld meg a fókuszt fenntartani, mert ez az egyik legfontosabb lépése az álommegvalósításnak.

4.Szokások

A cél elérése együtt jár bizonyos ismétlődő cselekvésekkel. Ezek szokásokká lesznek. Számos tevékenység gátolhat a célod elérésben, míg mások segíthetnek. Például le akarod futni a maratoni távot, de imádsz dohányozni. Ez a szokás nagymértékben csökkentheti az esélyed. Ha például híres író akarsz lenni, és rengeteg regényt olvasol, az viszont növeli.

Minden új szokásnak csak az adott élet, illetve cél szemszögéből van értéke. De ez nem jelenti azt, hogy a későbbiekben ne jöhetne jól, sőt, az az igazi, ha egész életedre és távlati céljaidra is pozitív hatással van. Például a 10 legjobb szokásról szóló cikkben említett reggeli feltöltődés egész életed minőségére kihatással van.

Fontos itt megjegyezni, hogy a szokások nem mindig valamilyen cselekvéssort jelentenek. Lehet az gondolati beállítódás, vagy reakció mód is. Amikor megszokod, hogy konstruktívan, megoldást keresve, előrevivően reagálsz minden helyzetben, az nagyon talpraesetté tesz.

5.Önszuggesztió

Az önszuggesztiónak nem az a szerepe, hogy nagyobbat mondj, mint amit igaznak gondolsz, hanem pozitívan serkentse a tudatalattidat. Amit napokon, hónapokon, éveken át hallasz, látsz, tapasztalsz, meghatározza a jelenlegi és jövőbeli helyzeted. Mivel a legtöbb ember erre nem figyel tudatosan, így külső hatások döntik el élete menetét.

Az önszuggesztió szerepe

Mint már számtalanszor említettem, minden ember használ önszuggesztiót, de legtöbben ennek nincsenek tudatában. Ha egy nagyobb feladatnak állsz neki, önkéntelenül is arra gondolsz, „ezt most meg fogom csinálni”, vagy: „ez nehéz lesz”. Az önszuggesztió akkor működik jól, ha mindig egy fokkal jobbat képzelsz el, mint ami most könnyen megy.

A megerősítések szabályairól szóló cikkben részletesen elemeztem, és leírtam, mitől működnek, vagy nem működnek ezek. Mielőtt önszuggesztiót alkalmazol, mindenképpen olvasd el! Az önszuggesztió nem annyira a tudatos elmének, mint a tudatalattinak szól. Amit gyakran hallasz, beszivárog a tudatalattiba, és megjelenik életedben.

6.Vizualizáció

Ezt például a legtöbb sportoló használja. Talán nincs is jobb módja annak, hogy a jövőt előre vetítsed. A vizualizáció annál hatásosabb, minél részletesebb, élénkebb, és több érzelmet tartalmaz. Nem kell túlzásokba esni, először a legkönnyebb helyzetet képzeld el, amibe el tudod képzelni magad.

Sok jó technika létezik ehhez, ajánlom az agykontrollban használatos holografikus innergizációt. Ennek során a jövőbeli kép elképzelésekor a szem jobbra, s felfele néz, a hang elképzelésekor jobbra vízszintesen, az érzések elképzelésekor jobbra lefele. Ez az Agykontroll gyakorlatok a 90 -es évekre című könyvben van részletesen leírva, melyet bemutattam az agykontroll könyvekről szóló cikkemben.

A vizualizáció mindig ellazult állapotban, és/vagy felkeléskor, lefekvés előtt a leghatékonyabb. Tedd szokásoddá, mert azokat a helyzeteket, amelyeket képzeletben már átéltél, a tudatalatti megtörtént élményként rögzíti.

7.Cselekvés

Valójában az eddigiek is már cselekvések voltak, ez a megvalósítás fizikai része. Ez lenne a végső mozzanat, de vannak, akik ezzel kezdik. Utóbbival csak az a baj, hogy vakon haladnak előre. Amennyiben egy dolog már ismert valaki előtt, nem kell sokat vacakolnia, ám a felkészülés sosem árt, sőt, többszörözheti az eredményt.

A cselekvés a tervben felvázolt lépések végrehajtása. Nincs annyi cselekvés, amennyi pótolná a jó felkészülés előnyeit, ugyanakkor kevés, jól kiszámított tett többet érhet, mint megannyi elsietett ténykedés. A cselekvés akkor lesz hatékony, ha összhangban van a vággyal, gondolkodásmóddal, hiedelmekkel, és következetes.

Jó felkészülés a cselekvésre

A nagy célok általában nem egy-kettőre valósulnak meg. Nem is mindig attól, hogy sokat dolgozol, sokkal inkább, ha az eddig ismertetett lépéseket együtt használod, és addig csinálod, míg eléred. Ha a cselekvés nem hoz eredményt, akkor utána kell járni, mi hiányzott. Amennyiben nem volt terv, ez sokkal nehezebb. Ne hidd azt, hogy rutinból mindent meg tudsz oldani. De ha valamiben tapasztalt vagy, azonnal is megtehetsz dolgokat.

Hogyan érjem el a céljaimat?

Nem számít mit tettél eddig, mennyire voltál sikeres, vagy mit gondoltál. Az új célodnál az számít, ami vele összefügg. Következetesen végrehajtva a lépéseket, mindehhez hozzáadni a kitartást, szinte bármit el lehet érni. Egy régebbi írásomban már felvázoltam azt az 5 okot, amely miatt megvalósíthatod célodat, olyanokat is, ami a legtöbbeknek nem sikerül.

Amikor másoktól szeretnél többet megtudni célod érdekében, mindig olyanokat kérdezz csak, akik már elérték azt a célt, vagy egy szükséges részében többet tudnak, mint Te. Az sosem lehet téma, hogy eléred-e, mert az elsősorban tőled függ. Tájékozódáskor mindig a „hogyan -okat” keresd.

Összegezzünk:

  1. Célod ismeretében készíts tervet úgy, hogy a végcéltól visszafele haladva meghatározod a szükséges lépéseket.

  2. Szerezd meg az eléréséhez szükséges ismereteket és speciális tudást!

  3. Fejleszd a szükséges képességeket!

  4. Alakíts ki olyan szokásokat, melyek segítenek az elérésben, és hagyd el azokat, amelyek korlátoznak!

  5. Használd az önszuggesztiót, gondolj arra, hogy egyre jobban megy, egyre jobb leszel.

  6. Képzeld el a vágyott állapotot, minél színesebben, élénkebben és érzelemdúsabban!

  7. Hajtsd végre az eldöntött lépéseket, és valósítsd meg a célt!

10 biztos mód, hogy elérjem a céljaimat

A cikk ezen része csak az Egyéniségépítés oldal előfizetéses tagjai számára elérhető.


Hogyan lehetek előfizető?

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük