Erdélyi Norbert, egyéniség életfilozófia – Egyéniségek 7.

Erdélyi Norbert, egyéniség életfilozófia

Az egyéniségek blogban olyan egyéniségeket mutatok be, akik a saját erejükből emelkedtek ki az átlagból, és értek el valami kiemelkedőt.

Erdélyi Norbert nevével a 2000-es évek vége felé találkoztam először, amikor számos weboldalt készítettem ingyenes tárhelyeken, és elkezdett érdekelni az online marketing. Ha most oda visszatekintek, azt mondhatom, Norbi kiváló példája annak, hogyan lehet a szürkeségből az ország egyik legismertebb és legkeresettebb online marketing szakértőjévé válni.

Pontosan ez az, ahol kapcsolódik az Egyéniségépítéshez. Egyszerűen összetéveszthetetlen másokkal. Amit, vagy még inkább ahogyan ő tanít, az teljesen egyedi. Kiemelkedik a tömegből. Elért eredményei és a vásárlói véleménye egyértelműen mutatják, ő egy igazi egyéniség az online marketingen belül (is).

1.Arra kérlek, mutasd be mi az amivel sikert értél el!

A weboldalam a netjet.hu, ahol wordpress-, és online marketing oktatóanyagokkal tanítom meg az embereknek, hogy vegyék a saját kezükbe az online marketingjük megvalósítását. Nemcsak oktatok, hanem kivitelezek is, weboldalakat tervezek, sales szövegeket, kampányokat, sales funneleket írok. Ez a gyakorlati tapasztalat az alapja az oktatóanyagoknak. A mumus.info sikerének titka nincs, csak egy végtelenül egyszerű receptje van: kérdezd meg az embereket mi a problémájuk, és oldd meg a problémájukat. Ennél se több, se kevesebb nem kell.

A legtöbben online marketing szakértőnek ismernek, de van egy szűk ügyfélkör, akikkel rendszeresen konzultálok, ők tudják, hogy eredetileg filozófia szakos vagyok, s mint ilyen, hajlamos arra, hogy jelenségekről általános szabályokat fogalmazzak meg:

A mumus.info sikerének receptje a fentin kívül még ez a két összefüggés:

#1 „Egy, ki tudja, hol a kapocs”

Keresd a hiányzó láncszemet! Ha tudsz valamit, amit mások nem tudnak, abból lehet profitálni. Milyen egyszerű a WordPress, igaz? Ingyen van, lehet vele weboldalt csinálni. Szuper. Csak az embereknek mégsem sikerül egyedül. Milyen jó már az online marketing? Ezer forrásból tudhatsz meg mindent ingyen. Csak az embereknek mégsem sikerül. A mumus.info a hiányzó láncszem, a kapocs, ami összeköti az embereket az információval, úgy, hogy megértsék és szeressék a wordpresst és az online marketinget.

#2 Idegenből ismerőst

Az oktatóanyagaim olyanok, hogy ha még soha nem is hallottál se wordpressről, se a marketingről, akkor is megérted, és az első videó első 5 perce után már úgy érzed bennfentes vagy a témában.

Ha sales oldalt írok, ugyanezt az elvet követem: Ha egy vadidegen látja, akinek fogalma sincs se rólad, se a cégedről, se az üzletedről, a weboldalad első mondatával azonnal megértse miről van szó, és akarjon többet megtudni róla.

Ha ezt a 2 összefüggést felhasználod a saját üzletedben, akármit is csinálsz, több vásárlód lesz tőle.

2.Meséld el, hogyan jutottál el idáig!

Nehezen.

2001-ben magyar-filozófia szakos egyetemistaként kezdtem el vállalkozni. Weboldal tervezés: ez volt a nagy ötletem, 2001-ben, amikor nemhogy internet, de számítógép se volt minden cégnél. Ebben az évben a Barátok Közt-ben volt egy Balázs nevű karakter, aki a Novák Laci cégének 15.000 Ft-ért vállalt weboldal tervezést. 15 000 Ft egyetemistaként a kétezres évek elején mesés összegnek tűnt. Be is pötyögtem az akkori keresőbe (altavista.com, altavizsla.hu) mi fán terem a weboldal tervezés.

Erdélyi Norbert

Lám, ez olyasmi, mint a formális logika – ujjongtam magamban –  van egy leíró nyelv, a HTML, és van egy vizuális végeredmény. Ennyi nekem elég is volt, hogy másnap feladjam a debreceni apróba a hirdetést: „Weboldal tervezést vállalok, tartalmi megkötés nélkül, 15.000 Ft-tól. ” Az első megrendelésem egy héten belül érkezett, de ennél több nem is volt.

Ma már vidáman mesélem, de az első 4 évben csúfos kudarc volt az egész. Volt részem megszámlálhatatlan elutasításban, simlis üzlettársakban. Senki nem bízott abban, hogy én ebben sikeres lehetek. „Végezd el előbb az egyetemet, aztán majd meglátod…”

2005-ben ismertem meg a későbbi feleségemet, ő volt az első ember, aki bízott abban, hogy én ebben az online marketing dologban sikeres leszek. Ez volt a fordulópont. Innentől kezdve, kis túlzással, minden ment magától.

Megismerkedtem a marketinggel, ami Wolf Gábor akkori csalijával kezdődött. Leesett a tantusz, hogy nem cégbemutatós weboldalakat kell csinálni, hanem értékesítési weboldalakat. Ez az új marketing szemlélet akkor sok vállalkozót vonzott. Így csupa olyan ügyfeleket találtunk meg, akik nyitottak a marketingre, akikkel tegeződünk, akik simán kifizetik a szolgáltatás árát.

3.Mikor és hogyan jöttél rá, hogy olyan egyéniség vagy, aki különbözik az átlagtól, tud valamit, amit mások nem?

Szerintem erre nem lehet rájönni, és nem is lehet soha biztosan tudni, vagy tudni akarni magadról, hogy egyéniség vagy. Mindenki az. Mindenki másképp egyéniség. Vannak azonban figyelmeztető jelek, ha ezeket tapasztalod, érdemes kezdeni valamit a saját egyéniségeddel. Nekem az volt, hogy mindenhol kilógtam a sorból.

Az egyetemen inkább vállalkozónak éreztem magam, vállalkozóként pedig inkább bölcsésznek.

4.Voltak olyan pillanatok, amikor úgy tűnt nem sikerül “kitörni” a hétköznapokból, és nem tudod azt az életet élni, amire vágytál? Hogyan kezelted és hogyan léptél túl ezen?

Nem volt, mert nem is voltak „hétköznapjaim”, pár hónapos átmeneti munkahelyeket leszámítva, mindig is vállalkozó voltam. Az elején persze sok nehézség volt, de maga a gondolat, hogy bárhol alkalmazott legyek, hogy egyáltalán főnököm legyen, hogy mások osszák be az időmet és a pénzemet, ez olyan pánikszerű félelemmel töltött el, hogy annál nagyobb lendülettel folytattam a vállalkozást.

Vállalkozóként is voltak kudarcok. Ezekre mindig csak utólag jó visszagondolni. Idegesítő dolog, de igaz: csak a kudarcokból lehet tanulni, a siker gyakran túl kényelmessé tesz. Van egy egyszerű kudarc kezelési gyakorlatom: fogd az egész sikertelen projektet, dobd ki a kukába, úgy, ahogy van és felejtsd el. Nulláztam már így le nagy projekteket, egy komplett Kft-t is. Ha nem jó, be kell látni. Minél hamarabb, annál kisebb a veszteség, és lehet csinálni valami mást, ami profitál. Sokan magukat azonosítják a cégükkel, és ezért nem kukázzák ki a rossz ötleteket.

kudarckezelés

5.Mit tartasz a legfontosabbnak az életben?

Az életben a szeretetet.

Az üzleti életben azt, hogy minden elméletet, okoskodást, polémiát felülír a gyakorlat. Rengeteget lehet elmélkedni arról, hogyan kell üzletet csinálni, vannak, akik azt ajánlják előbb olvass könyveket, vannak akik évekig járnak konferenciákra, teleírt jegyzetlapokat őrizgetnek a fiók mélyén, hogy majd egyszer..

Én azt mondom, fogd az első működőképes, eladható verzióját az ötletednek, termékednek, szolgáltatásodnak és csináld meg: Írd le egy sales oldalon, hogy miért jó ez az embereknek, tegyél alá egy „kosárba” gombot és nézd meg mit tud.

Van egy remek filozófiai elmélet erre, mindig ezen a mércén mérem meg az üzleti ötleteimet. (Akit ez bővebben is érdekel, nézzen utána ebben a könyvben: Ludwig Wittgenstein: Előadások az esztétikáról, a 32. oldalon van ez.)

Talán nem könnyű megérteni, első olvasatra nem olyan egyértelmű az összefüggés, de érdemes rajta gondolkozni:

Végy egy emelőkart, és terheld meg egy hatalmas teherrel, akármilyen kemény acélból is készüljön az az emelőkar, egy kicsit meg fog hajlani, mert az anyag hajlítható.

Majd ugyanezt az emelőkart rajzold le, ez lesz a geometriai emelőkar, ami nem más mint egy egyenes. A geometria egyenes soha nem hajlik meg.

Az üzlet geometriai emelőkarja a profit. Az üzletet pénzre játsszák, és ez hajlíthatatlan, nem magyarázható: van vagy nincs. Ha van, folytasd és csináld jobban, ha nincs akkor a kukába vele.

működőképes

6.Mi életed legnagyobb tanulsága?

Két dolog: 1. Nem kell megfizetni a tanulópénzt, kapásból is jól lehet csinálni a dolgokat. 2. Nem szabad mások véleményre, városi legendákra, közhiedelmekre hallgatni.

Én mindkettőnek bedőltem már. Évekig azt gondoltam, a kezdeti sikertelenségek idején, hogy ez így van jól, senki nem kezdheti „nagyfőnökként”. Dehogynem: a tudás, az információ mindig elérhető, vannak könyvek, van internet, minden infó, ami a sikerhez kell, minden pillanatban elérhető bárki számára. Ha ez megvalósítással, csinálással párosul, akkor ott a rövid út a sikerhez.

Sokszor hallgattam másokra, próbáltam ugyanazt csinálni, mint mások. Egy példát mondok: Elhittem ezt az egetverő butaságot, ami nagyon népszerű hiedelem: „Az átütő sikereket a komfort zónádon kívül keresd!”

Gondolj bele, hogy mégis mi indokolná, hogy nem abban leszel sikeres, amiben otthonosan mozogsz, amivel kapcsolatban kényelmesen, jól érzed magad? Mennyire valószínű, hogy egy majd pont új, kényelmetlen, a személyiségeddel nem egyező, ismeretlen terepen átütő sikert érsz el?

(Megjegyzés: Minő „véletlen”, pont erről szól az Egyéniségépítés Gyorsítósáv egy teljes fejezete. (Eyn))

Hibát követtem el, amikor elmentem konferenciákra előadni. Szeretek beszélni, ami azt illeti elég jó előadó is vagyok, de nekem állati kényelmetlen, hogy engem mindenki ismer arcról, én meg nem ismerek senkit. A színpadi értékesítés nem az én terepem, mert nem hiszem, hogy bárkinek venni kéne tőlem bármit is, anélkül, hogy feliratkozott volna, és megismerné mihez értek. Ezekkel az előadásaimmal nem kerestem egy vasat sem, nem lett több feliratkozóm, csak sokkal stresszesebb, idegesebb lettem. Mentem egy irányba a tömeggel és elhittem, hogy valami kényelmetlent kell csinálnom.

7.Mi az üzeneted, a küldetésed, vagy amit képviselsz a világban?

Ha a legtöbben azt mondják valamire, hogy „az hülyeség, felejtsd el, nem lehet megcsinálni” innen tudod, hogy merre kell menni.

merre kell menni

Van egy nagyon giccses történetem is erre, olyan, amit stock fotókra szokás fehérrel, csupa nagybetűvel írni, és a Facebookon keringtetni, én nagyon nem szeretem az ilyeneket, de ez a sztori megfogott

Egy ausztrál ápolónő, aki halálos betegek utolsó pillanatainál volt jelen, arról számolt be, hogy a legtöbben azt bánták meg életük utolsó perceiben, hogy életükben nem csinálták azt amit szerettek volna, mert mások elvárásai szerint cselekedtek.

8.Milyen tanácsot adnál azoknak, akik szeretnének kiemelkedő egyéniségek lenni?

Van egy egyszerű tervezési módszer, amit „reverse engineering”-nek, azaz fordított tervezésnek hívnak. Képzeld el egy napodat úgy, hogy azt csinálod, amit mindig is szerettél volna. Például: Egy erdei lakban élsz a hegyekben, őzeket etetsz, miközben a weboldalaid nélküled is működnek. Bármi is legyen a vágyad, a végpontból indulj ki. Menj bele a részletekbe: mi van rajtad, hogy van berendezve a házad, milyen kocsid van, milyen könyvek vannak a polcodon stb.

Ha megvan, akkor nevezd meg az előző lépést, ami ide vezetett, pl:

Ehhez meg kell venni ezt a kis házikót itt a hegyekben.” oké, mi kell ehhez?

Kell hozzá 20 millió Ft osztalék” Oké, mi kell ehhez?

Kell hozzá 200 stabil előfizető, aki havonta 8333 Ft-ot fizet” Jó, de mi kell ehhez?

Kell hozzá egy remek weboldal”

És így tovább, és így tovább: eljutsz a mai napig, amikor a géped előtt ülsz és tervezgetsz, és így kijön az a lépés, amit most kell megtenned. Utána meg végig kell járni a többi lépést és ott vagy, ahol lenni akarsz.

Szabó Erika  << előző  EGYÉNISÉG  következő >>   Gömöry Kati

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.